تاریخچهنارنجستان قوام در اواخر دوره قاجار (حدود ۱۸۷۹ میلادی) توسط میرزا محمدعلی‌خان قوام‌الملک شیرازی، از رجال ثروتمند فارس، ساخته شد. این خانه‌باغ بیش از هشتاد سال در خانواده آل قوام باقی ماند.معمارینارنجستان قوام دارای معماری ایرانی-اروپایی ترکیبی است. ایوان اصلی با آینه‌کاری‌های درخشان، کاشی‌کاری‌های ظریف و شیشه‌های رنگی زیبا است. باغ مرکزی با نارنج‌ها (که نام‌بخش این مجموعه هستند) و حوض مرکزی، یک نمونه اصیل از باغ ایرانی است.اهمیت فرهنگیاین مجموعه پس از انقلاب تحت نظارت موسسه آموزشی آسیای شمالی دانشگاه پنسیلوانیا بود و اکنون توسط سازمان میراث فرهنگی اداره می‌شود.